Badanie samooceny przyrostu wiedzy i umiejętności w czasie zdalnego nauczania
W badaniu dotyczącym samooceny przyrostu wiedzy i umiejętności w czasie zdalnego nauczania zechciało wziąć udział 219 z 389 uczniów i uczennic XILO, co stanowi 56%. Miało ono formę anonimowej ankiety.
Wszystkim, którzy podzielili się z nami swoimi doświadczeniami, bardzo dziękujemy za odpowiedzialną postawę.
Poniżej zamieszczamy kilka spostrzeżeń płynących z nadesłanych przez Was informacji.
- Aż 24% osób poświęca dziennie zaledwie jedną godzinę lub mniej na odrobienie ustnej i pisemnej pracy domowej. Przy tym 1% odpisuje ją od kolegów, 28% korzysta przy tym z Internetu, 9% z pomocy innych osób, a 5 % z Was przyznaje, że nie odrabia tych prac wcale.
- Samodzielne wykonywanie zadań domowych deklaruje 56% osób, czyli nieznaczna większość ankietowanych. Tym osobom gratulujemy!
- Niesamodzielne wykonywanie prac kontrolnych (sprawdzianów, kartkówek, testów) podczas zdalnego nauczania deklaruje aż 66% z Was, przy czym 5% robi to zawsze, a reszta
- Oceny uzyskiwane w czasie zdalnej nauki 36% osób ocenia jako w pełni zgodne z posiadaną wiedzą i umiejętnościami, dla 26% są one nieco zawyżone stosunku do wiedzy i umiejętności.
- 39% osób ocenia swoje stopnie jako niższe i nieco niższe od posiadanej wiedzy i umiejętności. Być może ma to związek z brakiem aktywności na zajęciach zdalnych lub powielaniem informacji zawierających błędy.
- W kontekście przyszłego egzaminu maturalnego jedynie 4% (9 osób) oceniło swoją wiedzę bardzo dobrze, dobrze 26% z Was, a aż 70% postrzega ją jedynie jako dostateczną lub wręcz źle.
- W odczuciu 94% ankietowanych rodzice nie interesują się Waszymi zadaniami domowymi, w tym 40% ogranicza się do pytania, czy je odrobiliście.
Wnioski:
W liceum, zwłaszcza w czasie nauki zdalnej, pracom domowym należy poświęcać więcej, niż 2 godziny dziennie.
- Im dalej znajdujecie się na ścieżce kariery, tym bardziej liczą się samokształcenie i aktywne rozwiązywanie problemów. Nauczyciel staje się Waszym przewodnikiem i doradcą, ale odpowiedzialni za stan własnej wiedzy i umiejętności jesteście Wy.
- Internet to nieocenione źródło materiałów, o ile podchodzimy krytycznie do informacji w nim zamieszczonych i nie kopiujemy bezrefleksyjnie cudzych prac.
- Aby zdobyta wiedza i umiejętności pozwoliły zadawalająco zdać egzamin maturalny, należy się do niego przygotować, trenując rozwiązywanie zadań różnego typu, przy czym ich liczba zależy od indywidualnych potrzeb i możliwości .
- Oszukiwanie na sprawdzianach i kartkówkach może spowodować złudne poczucie bezpieczeństwa co do przyrostu wiedzy i umiejętności. Jednak w kontekście egzaminu maturalnego jest to działanie błędne i może prowadzić do realnego niepowodzenia. „Uczenie się” dla stopni, zwłaszcza w liceum, jest poważnym nieporozumieniem.
- W kontekście informacji, że aż 70% z Was słabo i bardzo słabo ocenia swoją wiedzę i umiejętności, 24% poświęca dziennie mniej niż godzinę na przygotowanie się do zajęć, a 43% osób odrabia prace domowe niesamodzielnie lub ich wcale nie robi, warto zmierzyć się z faktem, że nieuczciwe (również względem siebie) podejście do edukacji prowadzi do porażki.
- O problemach związanych z nauką warto porozmawiać z rodzicami i wraz z nimi zastanowić się nad skutecznymi sposobami ich rozwiązania.